Latest News

Jazda na rowerze zimą

Z oponami z kolcami na lodzie i śniegu. Jazda na rowerze w mrozie może być świetną zabawą. Pod warunkiem, że masz odpowiednie opony zimowe.

Właściwie to chciałem zostawić je w tym roku na deszcze. Pomyślałam, że jeszcze poradziłabym sobie z kilkoma zimowymi tygodniami. Ale potem temperatura spadła i zszedłem do piwnicy. Tam jeszcze wisiały, lekko zabrudzone od zeszłego roku, ale gotowe do użycia: moje zimowe opony.
Muszę przyznać, że moja pasja do jazdy na rowerze zimą osiąga swoje granice. Wtedy łapię się na myśleniu, że ciepłe metro może być również przyjemną rzeczą. Czasami ulegam pokusie. Jednak po dniu lub dwóch u boku rozdrażnionych pasażerów dojeżdżających do pracy z ociekającymi nosami, w końcu wsiadam na rower.
Głównym problemem nie jest zimno. Z jednej strony możesz się przed tym zabezpieczyć, nawet jeśli nie jest to łatwe dla stóp. Z drugiej strony możesz wmówić sobie, że heroiczne cierpienie jest częścią jazdy na rowerze.
Prawdziwym wrogiem kolarza jest płynność. Duże ulice są w większości zawalone, więc nie stanowi to problemu. Boczne uliczki czy ścieżki rowerowe, czyli te same trasy, po których porusza się rowerzysta, są zdradliwe. Małe kałuże, które zimą zamarzają, mogą zamienić się w zdradzieckie pułapki.

Pomaga niskie ciśnienie w oponach

Zeszłej zimy padł przede mną rowerzysta, który musiał hamować na tak małej lodowej nawierzchni, bo samochód wyjechał przed nim z bocznej uliczki i nie zatrzymał się na ścieżce rowerowej, tylko na ulicy. To się zdarza w kółko. Jazda na rowerze zimą jest niebezpieczna. Ale są sposoby, aby się chronić.
Jazda na rowerze w mrozie może być świetną zabawą. Pod warunkiem, że masz odpowiednie opony zimowe.

Początkowo niewiele wskazywało na trwający romans. Pierwsze spotkanie z rowerem, o którym wspomina kolarz, zakończyło się upadkiem. W pewnym momencie dla niego jazda na rowerze zmieniła się z konieczności w pasję.

Zanim jednak kupisz, zastanów się nad kilkoma rzeczami: Opony z kolcami są wyższe niż zwykłe opony. Musisz upewnić się, że między osłoną opony a błotnikiem jest wystarczająco dużo miejsca. Opony z kolcami również muszą być dotarte, najlepiej na zwykłej drodze. Wtedy kołki są mocno wciśnięte w ich uchwyty i nie wypadną w sytuacji awaryjnej. Ponieważ na początku stracisz jeszcze kilka kolców, warto zaopatrzyć się w zestaw zastępczy wraz z narzędziami montażowymi. To nie kosztuje dużo.

Są dwie wady jazdy na rowerze zimą

Pomyśl także o trasach, na których będziesz potrzebować opon. Rowerzyści górscy mogą wybierać z szerokiej gamy opon zimowych, które przydają się tylko w terenie. Szczególnie interesujące dla rowerzystów miejskich są inne modele. Wiele z nich to uproszczona wersja zimowego maratonu, z tylko dwoma rzędami kolców pośrodku bieżnika. Maraton wyposażony jest w cztery rzędy.

Kupiłem wtedy maraton, bo myślałem, że im więcej kolców, tym lepiej. Dzisiaj wybrałbym łatwiejszą wersję. Jest tańszy, lżejszy i w zupełności wystarczy, jeśli nie chcesz próbować ekstremalnego pokonywania zakrętów. Ale lato to i tak lepsza pora roku.
Nie należy ukrywać dwóch wad opon z kolcami: są znacznie wolniejsze niż zwykłe opony. Jest to tylko częściowo równoważone faktem, że możesz bez strachu jechać nawet przez trudne przejścia. I są głośne, zwłaszcza na asfalcie. Musisz być przygotowany na to, że ludzie będą się odwracać, kiedy będziesz obok nich przejeżdżał. Możesz zmniejszyć hałas, mocno napompowując opony. Ale wtedy są mniej przydatne.
Innymi słowy, kolce są świetne, gdy jest gładka powierzchnia. Są denerwujące, gdy warunki drogowe są nie zamarznięte. Niestety może się to zmieniać z dnia na dzień. Żadna normalna osoba nie zmienia opon za każdym razem.

Dodatkowy rower na zimę

Jest tylko jedno w pełni satysfakcjonujące rozwiązanie: na zimę potrzebujesz dwóch kółek.
To mniej absurdalne, niż się wydaje. Wiele osób nadal ma w piwnicy lub garażu stary rower, na którym nie mogą już jeździć. Na kilka tygodni w zimie to zwykle wystarczy. Najważniejsze, że hamulce działają. W razie potrzeby możesz obejść się bez zmiany biegów i możesz przypiąć reflektory i tylne światła.
Warto nawet kupić tani używany rower. Nie musisz wydawać dużo. Rower zimowy ma również tę zaletę, że na dobrym rowerze możesz jechać spokojnie cały sezon. Sól na ulicach pożera łańcuch, a na dłuższą metę nawet łamie ramę.

Ponieważ moje stare zimowe opony mają 26 cali wysokości, a mam tylko 28-calowe koła, dostanę do kształtu stary rower mojego syna, który rdzewieje w domu. Potem pojawiają się kolce i jeśli pogoda dopisuje, okrążam jezioro. Jazda na rowerze zimą może być naprawdę fajna. Jeśli potrzebujesz serwisu rowerowego – Sprawdź naszą ofertę.

Scroll to top Skip to content