Latest News

Rowerowa wschodnia Polska – podstawowe informacje o Green Velo

Idealny produkt turystyczny – kompletny, ciekawy, aktywujący do ruchu na świeżym powietrzu i inspirujący do dalszego poznania, a przede wszystkim świetnie wypromowany. Mowa będzie o Wschodnim Szlaku Rowerowym Green Velo. Faktycznie, trudno wyobrazić sobie lepszy sposób na spędzenie wolnego czasu, niż jazda na rowerze. Jeśli do tego dorzucić możliwość odwiedzenia ciekawych miejsc – pedałowanie staje się jeszcze bardziej atrakcyjne. Dobrze przemyślana i przygotowana trasa oraz wygodna infrastruktura, przyciągnie zarówno okazjonalnych, jak i zapalonych rowerzystów. Zapraszamy na wspólną podróż po wschodnich rubieżach Polski.

Szukasz roweru na wyprawę?

Skontaktuj się z nami – isport.pl – Sklep rowerowy Kraków

[h2]Słowem wstępu – dlaczego Green Velo jest tak bardzo „green”?[/h2]

Miłośnicy rowerowych eskapad, na pewno już dawno słyszeli o Green Velo. Przyznać trzeba, że sama nazwa kusi, przywodząc na myśl zieleń pól, lasów i łąk. Takie skojarzenie to dobry trop, bo Wschodni Szlak Rowerowy, został tak poprowadzony, żeby możliwie przybliżyć cyklistów do natury. Pokonując kolejne kilometry, zawitamy do [b]5 parków narodowych oraz aż 15 parków krajobrazowych[/b]. Do tego, odwiedzimy obszary chronione przyrodniczo, siedliska zwierząt i doliny rzek. [b]Aż 580km szlaku przebiega przez tereny typowo leśne[/b]. Wybierając się w trasę, piękno przyrody dostajemy w gratisie i to w sporej dawce.
Jeśli nadal mamy niedosyt natury, nieco zbaczając z głównego szlaku, łatwo zaplanujemy wycieczkę po oznakowanych trasach rowerowych łączących się z Green Velo. Takie pętle znajdują się na przykład:

  • w Lasach Janowskich – stanowiących część Puszczy Solskiej,
  • w Polskiej Amazonii – czyli Narwiańskim Parku Narodowym,
  • w Puszczy Rominckiej – wymagające 80km tuż przy granicy z obwodem kaliningradzkim,
  • na Mazurach – tzw. Niebieska Wstęga Jezior – idealna dla miłośników przyrody i kultury.
    To tylko kilka wybranych tras, w okolicach szlaku Green Velo podobnych „zielonych” lokalizacji znajdziemy o wiele więcej.

Informacje podstawowe o Wschodnim Szlaku Rowerowym Green Velo


Finansowanie projektu i promocja


Dzięki współpracy pięciu województw, okazjonalni turyści jak również pasjonaci, mogą wygodnie korzystać z rowerowej aktywności w tej części Polski. [b]Wsparcie finansowe dla Green Velo ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, wyniosło aż 85%[/b]. Dofinansowanie udało się uzyskać również na cele promocyjne. Bez szeroko zakrojonej kampanii reklamowej, nie byłoby mowy o dotarciu do aż tylu potencjalnych użytkowników.
Łączny koszt etapu przygotowawczego, budowy oraz promocji wyniósł prawie 300mln złotych.
Planowanie przebiegu oraz sama budowa prowadzone były w latach 2007 – 2015. Początkowo, używano pełnej nazwy wraz z częścią opisową „Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo”. Natomiast od roku 2015, gdy produkt stał się już bardziej rozpoznawalny, skrócono nazwę, do samego „Green Velo”.
Dzięki promocji, popularność szlaku wykracza obecnie poza granice Polski, przyciągając również turystów zagranicznych – głównie z Niemiec i Austrii. Dla regionów wschodniej Polski oznacza to ożywienie turystyczno-kulturalne i lokalny wzrost gospodarczy.

Kolorowe logo szlaku Green Velo stało się rozpoznawalne

Na symbol szlaku wybrano barwny łańcuch układający się w kształt litery „W”, co świetnie oddaje charakter całego przedsięwzięcia. W sposób oczywisty, motyw ten odnosi się do roweru, a ponadto budzi skojarzenia z więzią, wzajemnym napędzaniem się i nierozerwalnością poszczególnych ogniw. Dociekliwi zauważą, że [b]liczba ogniw nawiązuje do pięciu województw[/b], które połączyła ta wspólna inicjatywa. Kształt litery „W” odnosi się do wschodu Polski. Dopełnieniem powyższego znaku, jest hasło „Łańcuch atrakcji”, które znajdziemy w materiałach promocyjnych, takich jak ulotki, drukowane mapy i przewodniki, albumy pamiątkowe itp. Ponadto, dla organizatorów imprez plenerowych czy zawodów sportowych, Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo oferuje swój patronat.

Jakiej infrastruktury spodziewać się na trasie Green Velo?


Przebieg szlaku i nawierzchnia

Trasa główna szlaku biegnie częściowo po drogach publicznych, jednak zwykle są to drogi lokalne, o małym natężeniu ruchu samochodowego. Na całkiem długich odcinkach poruszamy się wzdłuż dróg wojewódzkich lub bezpośrednio po nich. Na „krajówki” trafimy głównie w miastach, jednak bez obaw – wytyczono tam ścieżki lub pasy dla rowerów.
Niestety nie wszędzie udało się wybudować wydzielone ciągi rowerowe. Planując przejazd danym odcinkiem, na mapie sprawdzimy jakiej infrastruktury się spodziewać:
-wydzielona droga rowerowa,
-ciąg pieszo-rowerowy,
-droga w ruchu ogólnym,
-pasy rowerowe na poboczu.
Nawierzchnia w zdecydowanej większości jest bitumiczna, w tej technologii wybudowano nowe drogi rowerowe oraz przystosowywano istniejące. Najwięcej odcinków gruntowych znajduje się w województwie podlaskim i warmińsko-mazurskim. Niestety płyty betonowe i kostka również momentami będą pod rowerowym kołem, jednak tę niedogodność zapewne wynagrodzą widoki (np. odcinek tuż przy brzegu Zalewu Wiślanego).

Imponująca długość tras rowerowych


Sama Trasa Rowerowa Wschodnia Polska liczy ponad 2000km długości. Składa się na to szlak główny (ok. 1880km) oraz szlaki łącznikowe i boczne (ok. 190km). Tym samym, jest to [b]najdłuższa wyznaczona trasa rowerowa w Polsce[/b]. Największa jej część biegnie przez województwo podlaskie – 598km. Następnie, kolejno mamy podkarpackie – 459km i lubelskie – 414km, w których Green Velo tworzy pętlę. W warmińsko-mazurskim znajduje się 397km trasy. Najkrótszy dystans jest do pokonania w województwie świętokrzyskim – 210km.
Ponadto, pozostając w temacie imponujących liczb, [b]aż 8000km innych szlaków rowerowych leży w bezpośrednim sąsiedztwie Green Velo[/b], łącząc się z nim. Wybierając się na eskapady poza główną trasę, lepiej wyposażyć się w mapkę, gdyż niestety nie wszystkie odcinki są dostatecznie dobrze oznakowane. Weźmy też poprawkę, że nie wszędzie będziemy w zasięgu sieci komórkowej, dlatego mapa w telefonie – tak, ale zapiszmy ją w trybie offline.

[h2]Pomarańczowe znaki wyróżniają Wschodni Szlak Rowerowy[/h2]
Kwestie oznakowania m.in. dróg rowerowych reguluje w naszym kraju rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Znaki w kolorze pomarańczowym (tabliczki R-4 wraz z odmianami) zarezerwowane są w Polsce dla międzynarodowych szlaków rowerowych. Wzdłuż szlaków lokalnych stosuje się białe tabliczki R-1 i R-3 oraz ich odmiany.
[b]Jeśli chodzi o znaki dotyczące Green Velo, powinniśmy szukać pomarańczowych tabliczek[/b] 20x20cm z charakterystycznym logo w kształcie litery „W”. Tabliczka dla głównego przebiegu Green Velo ma barwny logotyp, a czarno-biały wraz z numerem, oznacza trasy łącznikowe. Przed skrzyżowaniami, znajdziemy strzałki pokazujące zmianę kierunku oraz co jakiś czas informację o odległościach do kolejnych punktów trasy. Nawet jadąc bez wcześniejszego planowania, trudno się zgubić, bo pomarańczowe oznakowanie widać z daleka.

Miejsca, w których zsiadamy z rowerów – MOR, MPR


Poruszając się główną trasą Green Velo, co rusz (zwykle co 8-15km) natrafimy na [b]MOR-y (miejsca obsługi rowerzystów)[/b] – w sumie jest ich około 230. Znajdziemy tam toalety, stojaki na rowery, wiaty i ławki oraz tablice informacyjne i mapy. Ponadto, w miarę, jak Green Velo, stawał się coraz bardziej rozpoznawalny, powstała idea [b]MPR-ów (miejsca przyjazne rowerzystom)[/b]. To nic innego jak obiekt turystyczny, noclegowy, gastronomiczny lub inny, z którego usług możemy skorzystać przemierzając Wschodni Szlak Rowerowy. Spędzając tam czas, można liczyć na wyjątkową gościnę, a nasz jednoślad na pewno będzie bezpieczny. Ponadto, pod hasłem MPR znajdziemy też całą masę ofert bezpośrednio związanych z turystyką rowerową: wypożyczalnie, serwisy i punkty napraw oraz sklepy rowerowe. Obecnie (luty 2021r.) obiektów szczycących się zielonym logo „MPR” jest na mapie Green Velo aż 899 – najwięcej (231) w województwie podlaskim.

Rowerowa nawigacja GPS z darmową aplikacją


Dobra infrastruktura rowerowa Green Velo, została uzupełniona od strony mobilnej – do pobrania udostępniono aplikację na telefon. Dzięki niej, zawsze pod ręką będziemy mieli wszystkie niezbędne informacje o trasie i pobliskich atrakcjach. Aplikacja jest darmowa i znajdziemy w niej m.in. mapę, umożliwiającą planowanie dróg przejazdu oraz wycieczek. Podczas jazdy rowerem, uruchomić możemy nawigację głosową. Baza ponad tysiąca obiektów ma naniesione współrzędne geograficzne, co dodatkowo ułatwia planowanie trasy.

Czas wyruszyć w rowerową podróż w realu

Artykuł kończymy z telefonem i aplikacją Green Velo w dłoni, czyli przygotowani do szczegółowego zaplanowania rowerowej wycieczki. Prawdopodobnie w niejednej głowie rodzi się myśl przemierzenia całego szlaku Green Velo. Okazjonalni amatorzy rowerowych eskapad, pewnie zechcą odwiedzić tylko wybrany, najciekawszy region. Niezależnie czy mamy duży czy niewielki zapał do pedałowania, warto na własnej skórze przekonać się o atrakcyjności Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo. To jak? Wyruszamy w podróż?

Scroll to top Skip to content